ژنیکوماستی یا بزرگی سینه مردان

ژنیکوماستیGynecomastia ) به اختلال در رشد بافت غددی لنفاوی سینه مردان ( نه افزایش بافت چربی ) و بزرگ شدن سینه مردان می گویند. ( بهترین جراح ژنیکوماستی )

در واقع در این بیماری تعادل هورمون ها بهم خورده و مقدار استروژن افزایش و تستوسترون کاهش می یابد. این اختلال ممکن است روی یک یا هر دو سینه اثر بگذارد.

نوزادان ، جوانان در سن بلوغ و مردان میانسال و مسن ممکن است دچار این عارضه شوند. در گروه سنی جوانان در سن بلوغ و نوزادان وضعیت طبیعی است ، زیرا در نوزادان پس از 3 هفته و در جوانان پس از 6 ماه تا دو سال ، سینه به حالت عادی برمی گردد.

علائم ژنیکوماستی

در بعضی از افراد چاق ، بزرگی سینه امری طبیعی و به دلیل تجمع چربی است ولی در صورتی که علائم زیر را داشتید لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید :

1. بزرگ شدن یک یا هر دو پستان
  2. ترشح از یک یا هر دو پستان
  3. احساس درد در ناحیه پستان
  4. حساس شدن پستان

علت بوجود آمدن ژنیکوماستی

مواردی که در ایجاد ژنيکوماستي دخیل هستند :

• تغییر در هورمون ها یا  کمبود هورمون مردانه تستوسترون
  • مصرف برخی از داروها ( آنتی آندروژن ، دیگوکسین )
  • استعمال ماری جوانا یا حشیش
  • مصرف الکل
  • مصرف هروئین
  • مصرف متادون
  • مصرف آمفتامین
  • افزایش وزن
  • افزایش سن
  • شرایط ارثی
  • شیمی درمانی
  • سوء تغذیه و گرسنگی مفرط

تشخیص ژنیکوماستی

پس از آنکه علائم ژنيکوماستي را در خود مشاهده کردید ، به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک پس از انجام معاینات جسمی بوسیله بیوپسی ، سونوگرافی ، ماموگرافی یا آزمایش خون از بیماری شما مطلع خواهد شد.

درمان ژنیکوماستی

درمان ژنيکوماستي به دو روش صورت می گیرد.

1. اولین روش استفاده از داروهایی مثل بروموکریپتین است.
  2. روش دوم جراحی سینه است که خود دو روش دارد.
  • روش اول جراحی سینه ، لیپوساکشن است. اگرعامل ژنيکوماستي ، افزایش بافت چربی باشد از این روش استفاده می کنیم.

به این صورت که یک لوله نازک تو خالی ( کانولا ) وارد بافت چربی می شود و بافت چربی اضافه خارج می گردد.

• روش دوم جراحی سینه ، اکسیزیون است. در این روش برای خارج کردن بافت غددی سینه نیازمند برش در کنار سینه ، زیر بازو یا نزدیک سر سینه هستیم.

امروزه امکان استفاده ازهر دو روش بصورت همزمان ایجاد شده است.

جراحی ژتیکوماستی

ژنيکوماستي یا بزرگ شدن سینه آقایان ، در اثر رشد بیش از حد سینه در مردان اتفاق می افتد و در هر رده سنی ممکن است بروز نماید. از طریق جراحی ژنيکوماستي می توان این بیماری را درمان نمود.

ژنیکوماستی و سرطان

ژنيکوماستي بصورت توده نرم در پشت نوک سینه مشاهده می شود. اما توده سرطان سینه  ، نرم نیست بلکه نسبتا سفت است و به راحتی زیر پوست حرکت نمی کند.

ژنيکوماستي نمی تواند علت سرطان باشد بلکه می تواند نتیجه سرطان باشد. پس بدون نگرانی از خطر سرطان سینه میتوانید جراحی سینه را انجام دهید.

ژنیکوماستی و رژیم غذایی

اگرعلت ژنيکوماستي اختلال در هورمون ها باشد ، رژیم غذایی تاثیری روی آن ندارد ولی اگرعلت آن استفاده از یک سری داروی خاص باشد ، نیاز به رژیم غذایی دارید.

ژنیکوماستی و چاقی

اضافه وزن عامل مهم ژنيکوماستي است زیرا چربی میتواند باعث افزایش سطح استروژن و در نتیجه افزایش سایز سینه بشود.

البته کمبود چربی هم می تواند عوارض دیگری برای شما به همراه داشته باشد. پس بهتر است با دکتر خود در این مورد مشورت کنید.

چه افرادی کاندید مناسبی برای جراحی ژنیکوماستی هستند ؟

بزرگ شدن سینه آقایان ، با توجه به نوع و شدت آن می تواند منجر به ایجاد کشیدگی و افتادگی پوست این ناحیه شود.

جراحی ژنیکوماستی ؛ برای آن دسته از آقایان مناسب است که بزرگی سینه در آن ها ، سبب افتادگی سینه ها و بروز دفرمیتی در اندام شان شده و از اعتماد به نفس آن ها کاسته باشد.

در این گروه از آقایان ، انجام جراحی ژنیکوماستی و رفع اختلال بزرگی پستان ها ؛ امری ضروری تلقی می گردد و هرگز نباید در انجام آن بی توجهی شود.

زیرا در صورت اهمال در انجام عمل جراحی ژنیکوماستی ؛ این مشکل ، پیشروی نموده و فرد را ملزم به انجام درمان ها و جراحی های پیچیده تر می نماید.

در چه مواردی انجام جراحی ژنیکوماستی ضرورت می یابد ؟

چنانچه بزرگ شدن بافت سینه آقایان ، ترشح از پستان ها و درد در این ناحیه را به دنبال داشته باشد ؛ جهت درمان این عوارض نیاز به انجام جراحی ژنیکوماستی خواهد بود.

همچنین در صورتی که فوق تخصص جراحی پلاستیک ؛ پس از انجام عکسبرداری ها و آزمایشات لازم ، تشخیص دهد که فرد نیاز به انجام جراحی ژنیکوماستی دارد ؛ انجام این عمل جراحی ضرورت خواهد یافت.

لازم به ذکر است در مواردی که اختلال ژنیکوماستی ؛ ناشی از مشکلات هورمون ، غدد و کبد باشد ؛ پیش از درمان بزرگی سینه ها ، در ابتدا باید منشأ اختلال ، درمان گردد.

توجه داشته باشید در صورت انجام بهنگام جراحی ژنیکوماستی و درمان این اختلال در مراحل ابتدایی ؛ قاعدتا پیچیدگی عمل ، بسیار جزئی خواهد بود.

ژنیکوماستی

آیا جراحی ژنیکوماستی عوارض دارد ؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که افراد پیش از اعمال جراحی از پزشک خود می پرسند ؛ این است که آیا جراحی مورد نظر عارضه دارد یا خیر ؟ در خصوص جراحی ژنیکوماستی باید گفت این جراحی نیز مانند هر جراحی دیگری ، مزایا و خطراتی به همراه دارد ، که بالطبع با انتخاب صحیح جراح ، عوارض آن تا حدود قابل توجهی کاهش می یابد. از جمله عوارض احتمالی جراحی ژنیکوماستی می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• نکروز چربی
  • درد و عفونت
  • از بین رفتن حس سینه ها
  • غیرقرینگی پستان ها بعد از جراحی
  • بروز خونریزی در موضع جراحی ( هماتوم )

توجه داشته باشید که ریسک بروز عوارض فوق الذکر ، بسیار ناچیز بوده و غالبا در صورت عدم انتخاب صحیح جراح و بی توجهی به مراقبت های بعد از ژنیکوماستی ممکن است ایجاد گردد.

هزینه جراحی ژنیکوماستی

محاسبه هزینه عمل ژنیکوماستی ، نیازمند معاینه دقیق بیمار می باشد و پیش از آن ، امکان برآورد هزینه دقیق این جراحی وجود ندارد.

نظرات بسته شده است.

Call Now Buttonتماس با دکتر